De foto hierboven maakte ik tijdens een trouwreportage in Rotterdam bij het Wereldmuseum. De bruid vertelde me dat ze haar boeket wilde gaan weggooien vanaf het balkon naar haar vriendinnen buiten. Terwijl ik naast haar sta ontploft het in mijn hoofd met razendsnelle inschattingen over de beste manier om dit vast te leggen, terwijl ik tegelijk probeer vriendelijk te blijven glimlachen. No worries, lieve bruid, I’m in total control of the situation, ik ga dit geweldig voor je vastleggen!
Hoop ik. Ik kijk naar het felle zonlicht van de zijkant en probeer de compositie voor me te zien waarbij ik blijf staan bij de bruid op het balkon, of wanneer ik juist tussen de single ladies ga staan. Ik neem de gok, of nee, educated guess, en trek een sprintje naar beneden. Snel zoek ik een plekje middenin, anticiperend op het moment dat de meiden de handen in de lucht steken. Ik pas de belichting aan op het felle zonlicht van de zijkant zodat niks overbelicht wordt, knijp het diafragma dicht voor meer scherptediepte en zet mijn camera op standje ‘supersneldoorklikken’. Ennn daar gaat ie, het boeket komt in een boogje naar beneden en ik bid tot de fotogoden voor een beetje kers-op-de-taart mazzel. Het verzoek wordt onmiddellijk gehonoreerd: de dame schuin voor mij vangt! Ze steek haar armen in de lucht, ik zet een klein stapje naar links en fotografeer tussen haar armen door de bruid op het balkon, bruidegom aan de andere kant. YAY!
Fotografen-geluksmomentje! I love it when a plan, eh educated guess, comes together 😀
De fantastische setting zoals je op veel bruiloften meemaakt helpt natuurlijk wel. Maar dat alleen is niet voldoende om mooie kiekjes te transformeren in krachtige beelden die een verhaal vertellen. Foto’s die meer zijn dan alleen een pretty picture. Je moet ook toffe foto’s kunnen maken in zeg, het donkere rommelkamertje waar de bruid haar jurk aantrekt. Of van die spelende peuter in het felle zonlicht.
Is niet heel makkelijk, zoals je hierboven kunt lezen. Het is vooral veel doen en educated guesses durven nemen. Maar wel met de juiste handvatten zodat je weet wát je dan eigenlijk moet doen om onder alle omstandigheden razendsnelle inschattingen te kunnen maken over hoe je het moment het best kunt vastleggen. Met je hoofd, je ogen en je hart.
“To take a photograph is to align the head, the eye and the heart.”
Henri Cartier-Bresson
Een dag vol AHA-erlebnissen
In mijn snelkookpan-van-een-masterclass documentaire fotografie van 1 dag neem ik je mee in de reportagefotografie. Je kijkt als het ware mee in mijn keuken (ook letterlijk), over mijn schouder en in mijn hoofd (sorry alvast). Ik vertel over de do’s en don’ts voor licht en compositie aan de hand van voorbeelden uit diverse reportages en laat een volledige trouw- en/of familie-reportage zien, het ruwe materiaal en het eindresultaat, waardoor je meer leert dan wanneer je een dag zou meelopen en er geen tijd is voor uitleg.
Je leert herkennen waarom sommige foto’s krachtig overkomen en andere niet, terwijl het wel een mooi moment is. Je leert met afstand naar je eigen foto’s te kijken, foto’s waarbij jij als fotograaf het moment wel voelde, maar het voor anderen helemaal niet zo duidelijk overkomt. je leert waarom dat zo is. Je leert hoe je niet zozeer ‘precies op het juiste moment moet klikken’, maar hoe je licht en compositie inzet om het moment er krachtig uit te laten springen. Je leert hoe je moet anticiperen om het moment vóór te zijn en op de juiste plek te staan. Je leert hoe het hard werken is en niet te snel opgeven om alles samen te laten vallen.
Foto’s met gevoel
Om reportagefoto’s met gevoel te maken, is het kunnen analyseren van wat een foto nou precies ‘voelbaar’ maakt belangrijk. Maar jouw eigen blik is minstens zo belangrijk. Wat jij wil laten zien bepaalt hoe je dat gaat doen. Eigenlijk begint het allemaal met je gevoel. Door een persoon, gezelschap en situatie aan te voelen, te luisteren, te praten en ook langs je camera te kijken, kun je bepalen wat belangrijk is om vast te leggen en anticiperen op de momenten. Je eigen handtekening ontstaat doordat je kiest wat je in beeld neemt, wat je juist weglaat, hoe je het in beeld neemt en de nabewerking. Dat kun je allemaal inzetten bij elk type van reportage, waarbij je niet ingrijpt, momenten laat gebeuren zoals ze gebeuren en daar de best mogelijk foto’s van probeert te maken.
Graag geef ik je in de masterclass de juiste handvatten om jouw momentenfotografie naar een hoger plan te tillen.
Bekijk hier inhoud en data van de masterclass documentaire fotografie
Er is ook een Kadobon voor een fotografieworkshop
Bekijk hier inhoud en data van de masterclass documentaire fotografie